Branża ecommerce rozwija się w ekspresowym tempie. Pojawiają się na rynku nowe firmy, coraz więcej klientów decyduje się na zakupy online, a poza tym nie brakuje rozwiązań, które ułatwiają współpracę na linii sklep-odbiorca. Jednym z nich jest fulfillment. Na czym polega? Kiedy warto się zdecydować? Sprawdź najważniejsze informacje o fulfillmencie dla e-commerce.
Fulfillment – czym jest?
Aby odnieść sukces w branży e-commerce, trzeba odpowiadać na potrzeby klientów – te zmieniają się, a wymagania rosną. Obsługa zamówień musi przebiegać bezpiecznie, sprawnie i bezproblemowo na każdym etapie. A etapów jest sporo – od przyjęcia zlecenia, przez pakowanie, nadawanie, wysyłkę czy obsługę po zakupową (np. procesy reklamacji, zwrotów).
O ile zamówień nie ma dużo, to można radzić sobie w pojedynkę lub z zespołem pracowników. Problem pojawia się, gdy musi nastąpić realizacja bardzo dużej liczby zamówień. Bez obaw jednak – nie trzeba budować wielkich hal magazynowych i zatrudniać dziesiątek nowych pracowników. Można skorzystać z oferty firm zewnętrznych, które oferują usługi fulfillmentu dla e-commerce. Taka firma przejmuje od zlecającego zadania związane z obsługą zamówień, a dokładniej magazynowaniem, pakowaniem i wysyłką towarów. W efekcie daje to sporą oszczędność czasu i środków dla właściciela sklepu działającego online.
Fulfillment dla e-commerce – etapy
Fulfillment to usługa kompleksowa. Oto etapy, z których się składa.
- Integracja systemowa. Sklep online, a dokładniej platforma sprzedażowa, musi być zintegrowana z systemem magazynowym firmy oferującej usługi fulfillmentu. Pozwoli to na bezpieczne i efektywne zarządzanie zamówieniami.
- Dostawa towaru. Firmy zajmujące się fulfillmentem organizują transport produktów od producenta lub z magazynu sklepu do swoich centrów logistycznych, magazynują je w przystosowanej do danego typu towarów infrastrukturze magazynowej. Zarządzają magazynami, kontrolując stany, uzupełniając ewentualne braki itp.
- Obsługa zamówień. Przyjęcie zamówienia uruchamia całą procedurą – towar jest kompletowany, pakowany według wytycznych i nadawany wedle opcji wybranych przez klientów.
- Wysyłka. Mogą to być tanie przesyłki kurierskie Sendit.pl albo dostawy realizowane przez jedną, wybraną firmą kurierską na podstawie umowy indywidualnej. Możliwe są wysyłki natychmiastowe czy opcje dodatkowe, jak przesyłka towarów delikatnych albo z dostawą w sobotę.
- Zwroty i reklamacje. Fulfillment to także zarządzanie obsługą pozakupową klientów, czyli m.in. przyjmowaniem zwrotów czy realizacją procesów reklamacyjnych (przyjęcie, ocena, serwis, odświeżanie, przepakowywanie) czy ponowne wprowadzanie produktów do stanów magazynowych.
Korzyści dla e-commerce z fulfillmentu
Fullfillment okazuje się opłacalnym przedsięwzięciem zarówno dla biznesów dopiero rozpoczynających swoją działalność, jak i dla tych, które prężnie się rozwijają lub chcą zmienić model biznesowy. Rozwiązanie to umożliwia zamianę stałych kosztów na koszty zmienne, uzależnione od rzeczywistej liczby nadanych paczek, ale też redukuje koszty związane z budową czy dzierżawą hali magazynowej, a także kosztami zatrudnienia pracowników. Z uwagi na to, że firmy fulfillmentowe obsługują wielu klientów, są też w stanie wynegocjować korzystne stawki z firmami kurierskimi lub brokerami (np. może to być współpraca z firmą www.Sendit.pl/), dzięki czemu również koszty wysyłki są atrakcyjniejsze. Fulfillment sprawdza się też przy planowanej ekspansji zagranicznej – wysoko rozwinięta logistyka sprzyja łatwemu wejściu na rynki zagraniczne.